FMCG, to z angielskiego (Fast Moving Consumer Goods) rynek produktów szybkozbywalnych, bądź też szybkorotujących. Jest to sektor produktów codziennego użytku, zaspokajających podstawowe potrzeby konsumentów. Mogłoby się wydawać, że jest „łatwy”, ale nic bardziej mylnego. Charakteryzuje go wysoka konkurencyjność. Nie odstrasza to jednak kolejnych firm przed wchodzeniem na niego, chociaż warunki wejścia są bardzo trudne. Pokusą jest wielkość tego rynku, liczba klientów, masowość sprzedaży i niskie koszty produkcji. Nie tylko dla nowych firm jest to rynek trudny. Również te, które już na nim funkcjonują nie mogą przestać konkurować. Liczą się ceny, jakość, opakowania, kampanie reklamowe. Nawet lojalny klient, stając przed półką pełną podobnych produktów, może się zawahać. Cena może się lekko zmienić, opakowanie wydawać się stare, lepszym kanałem dystrybucji może okazać się Internet itp. Jak sobie z tą złożonością zagadnienia poradzić – z pewnością przeprowadzając badania marketingowe FMCG.

Od czego należy zacząć badania

Badania marketingowe FMCG trzeba rozpocząć od poświęcenia czasu na opracowanie ich koncepcji. Domyślamy się, że ich wyniki mogą przydać się do usprawnienia prawie każdej dziedziny działania firmy przez co zdobędzie bądź umocni ona swoją pozycję na rynku. Zatem zarówno działowi marketingu, sprzedaży, obsługi klienta, jak i produkcji, powinno na nich zależeć. By uniknąć natłoku zagadnień, należy podzielić badania na etapy a następnie wdrożyć je do regularnych działań marketingowych firmy. Po ustaleniu co zbadać, trzeba wybrać grupy do zbadania (dostawcy, ogólnie – kooperanci, klienci, pracownicy, potencjalni konsumenci). Następnie trzeba wybrać metodę/technikę badawczą. A jakie produkty badać? Właściwie nie ma takiego obszaru FCMG, którego zbadać nie można. Badania dotyczą sektora kosmetycznego, chemii gospodarczej, spożywczego, wyrobów tytoniowych. Wszystko po to, by lepiej dostosować się do oczekiwań. Jeśli okaże się, że kampania reklamowa była nietrafiona, kolejną, po przeprowadzeniu serii wywiadów grupowych i badania CAWI, warto poprawić, zmieniając w razie potrzeby agencję reklamową. Jeśli opakowanie produktu wydaje się przestarzałe, trzeba je unowocześnić. Podobnie logotypy, czy całą markę. Jeśli kanały dystrybucji są lepsze u konkurencji, warto się dostosować itd.

Jak je przeprowadzić

Badania warto zrealizować z pomocą bądź pełnym udziałem profesjonalnej firmy badawczej. Zapewni to ich poprawność metodologiczną, rzetelność, wiarygodność, co przełoży się na jakość wniosków wyciągniętych na podstawie analizy wyników. Można spróbować przeprowadzenia badania marketingowego FMCG siłami pracowników firmy, ale jest to bardzo trudne, nawet jeśli np. w dziale marketingu znajduje się osoba mająca doświadczenie w badaniach. Siłami pracowników może bowiem oznaczać subiektywnie, powierzchownie.

Komentowanie zostało zamknięte.